Archidiecezja Warmińska
  • Archidiecezja
    • O Archidiecezji Warmińskiej
    • Bazyliki i Sanktuaria
    • Kapituły
    • Duchowieństwo
      • Księża wg lat święceń
      • Księża emeryci i rezydenci
      • Księża kapelani
      • Księża pracujący poza diecezją
      • Księża na studiach
      • Zmarli kapłani
    • Zakony i zgromadzenia
      • Męskie
      • Żeńskie
    • Pierwszy Synod Archidiecezji
      • Synody Warmińskie
      • Skład osobowy Komisji Synodalnych
      • Sekretariat Synodu
    • Procesy Beatyfikacyjne
    • Kontakt
  • Biskupi
    • Arcybiskup Metropolita Warmiński Józef Górzyński
    • Biskup Pomocniczy Janusz Ostrowski
    • Arcybiskup Senior Wojciech Ziemba
    • Arcybiskup Senior Edmund Piszcz
    • Biskup Senior Julian Andrzej Wojtkowski
  • Kuria
    • Kancelaria
    • Wikariusze Generalni i Wikariusze Biskupi
    • Rzecznik prasowy/ Diecezjalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
    • Komisje i Rady
    • Referenci i Delegaci
    • Egzorcysta
    • Pomoc ofiarom nadużyć seksualnych
    • Zapytania ofertowe
    • PROJEKTY UNIJNE
    • Kontakt
  • Wydziały
    • Wydział Duszpasterski
    • Wydział Ekonomiczny
    • Wydział Sztuki Kościelnej
    • Wydział Nauki Katolickiej
    • Wydział Duszpasterstwa Rodzin
  • Sąd Biskupi
  • Parafie
    • Lista parafii
    • Mapa Archidiecezji
    • Dokumenty do pobrania
  • Instytucje
    • Wyższe Seminarium Duchowne
    • Wydział Teologii
    • Warmińska Szkoła Biblijna
    • Archidiecezjalna Szkoła Muzyki Kościelnej
    • Media
      • Posłaniec Warmiński – Gość Niedzielny
      • Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne
        • Radio PLUS Olsztyn
    • Caritas
    • Instytut Kultury Chrześcijańskiej
    • Archiwum Archidiecezji Warmińskiej
    • Konwikt Kapłanów Warmińskich
    • Muzeum Archidiecezji Warmińskiej im. bpa Jana Obłąka w Olsztynie
    • Centrum Duszpasterskie Archidiecezji Warmińskiej im. ks. inf. Jana Jerzego Górnego
    • Ośrodek Edukacyjno-Wypoczynkowy Caritas w Rybakach
  • Duszpasterstwo
    • Duszpasterstwa specjalne i specjalistyczne
    • Duszpasterstwo Młodzieży
    • Bierzmowanie dorosłych
  • Menu
Szukaj
  • Wszystkie aktualności
  • Wszystkie wydarzenia
  • Wszystkie multimedia
  • Wszystkie parafie
  • Domy Zakonne
  • Personalia
  • Poczta

ARCHIDIECEZJA WARMIŃSKA

Jesteś tutaj: Archidiecezja Warmińska / Aktualności / Rozważanie na Mszy św. Pasterskiej 2019

Rozważanie na Mszy św. Pasterskiej 2019

25 grudnia 2019ArchidiecezjaDokumenty
Pasterka 2019.

Pasterka 2019

Drodzy Bracia i Siostry.

Jakże odmienne od naszej codzienności są te usłyszane przed chwilą wydarzenia ewangeliczne. Aniołowie, pasterze, stajenka, żłóbek… A przecież słuchamy o nich ze świadomością i z nadzieją, że wydarzyły się dla nas, że to wszystko działo się z myślą o nas. Jak to możliwe i jak to pojąć? Jaki to w ogóle ma sens, że Bóg się rodzi?

W czasie Adwentu, który przygotowywał nas na Boże Narodzenie słuchaliśmy proroka Izajasza. Zapowiadał on, jak zresztą i inni prorocy, przyjście Mesjasza. Ten mający nadejść Mesjasz różnie był opisywany, zatem i różnie wyobrażany. Nie miano jednak wątpliwości, że Jego przyjście będzie prawdziwym wydarzeniem, w którym Bóg wkroczy w naszą historię, w nasze ludzkie życie, aby dokonać swojego zbawczego dzieła. Na czym ma jednak polegać to zbawienie przyniesione przez Boga?

Odpowiedź na to pytanie, to w istocie opis sumy ludzkich potrzeb wynikających z refleksji nad niedolą w jaką popadł człowiek i cała ludzkość, a nawet cała ziemia. Przyjście Mesjasza ma być odpowiedzią na tę niedolę. Prorok Izajasz w VIII wieku przed Chrystusem opisuje ją tak: „Żałośnie wygląda ziemia, zmarniała, świat opadł z sił, niszczeje, niebo wraz z ziemią się wyczerpały. Ziemia została splugawiona przez swoich mieszkańców, bo pogwałcili prawa, przestąpili przykazania, złamali wieczyste przymierze. Dlatego ziemię zżera przekleństwo a jej mieszkańcy pokutują” (Iz 24 4-6).

Czy był to dramat tylko tamtych czasów? Otóż, okazuje się, że ten dramatyczny opis niedoli człowieka i całej ziemi towarzyszy praktycznie wszystkim pokoleniom, aż do naszych czasów. Oto jego współczesny wyraz, jaki przed kilkoma tygodniami mogliśmy usłyszeć w noblowskim wykładzie: „Świat umiera, a my nawet tego nie zauważamy. Nie zauważamy, że świat staje się zbiorem rzeczy i wydarzeń, martwą przestrzenią, w której poruszamy się samotni i pogubieni, miotani czyimiś decyzjami, zniewoleni niezrozumiałym fatum, poczuciem bycia igraszką wielkich sił historii czy przypadku. Nasza duchowość zanika albo staje się powierzchowna i rytualna. Albo po prostu stajemy się wyznawcami prostych sił – fizycznych, społecznych, ekonomicznych, które poruszają nami jakbyśmy byli zombie. I w takim świecie rzeczywiście jesteśmy zombie” (p. 4).

Oto opisy świata i niedoli człowieka, które dzieli blisko trzy tysiące lat. Czyżby w historii człowieka i świata nic się nie zmieniało? A co z rozwojem i progresem? Czyżby nic nie wnosiły? Czy nie ma żadnej odpowiedzi na ludzką niedolę i naprawę świata? Otóż jest! Tą odpowiedzią jest Boże Narodzenie. Tak je właśnie zapowiada prorok Izajasz w dzisiejszym pierwszym czytaniu: „Naród kroczący w ciemnościach ujrzał światłość wielką; nad mieszkańcami kraju mroków światło zabłysło… Albowiem Dziecię nam się narodziło” (Iz 9, 1-3). Aniołowie z dzisiejszej Ewangelii nazywają już wprost to Dziecię Zbawicielem: „… narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan” (Łk 2, 11).

Prorok Izajasz, jak słyszeliśmy, nie tylko opisywał niedolę świata, ale podawał też jej przyczynę: „bo pogwałcili prawa, przestąpili przykazania, złamali wieczyste przymierze”. Przypomina najbardziej fundamentalną prawdę o świecie, że został stworzony przez Boga, i Bóg nadał mu swój boski ład i porządek. Jeśli człowiek, korona boskiego stworzenia, któremu Bóg powierzył troskę nad światem, tego boskiego ładu i boskich reguł nie przestrzega zaczyna go dewastować, poczynając od siebie. Szybko dostrzeże tego skutki, jak pierwsi rodzice w raju i pierwsi bracia. Dostrzeże swoją bezradność wobec świata i wobec siebie.

Historia człowieka, to historia radzenia sobie z tą bezradnością. Można uwierzyć, że człowiek ma w sobie samym zdolność naprawy świata. Nie potrzebuje zatem Boga i Jego przykazań. Wystarczy, że się zmobilizuje. Może trzeba znaleźć jakąś złotą regułę, zasadę, której przestrzeganie stanie się uzdrawiające dla wszystkich i wszystkiego? Może trzeba zbudować jakiś ustrój, który wszystko uporządkuje, ocali planetę i da powszechną szczęśliwość? Może nauka wszystko kiedyś rozwiąże a człowiek zrozumie jej osiągnięcia i ufnie się im podda? Tę wiarę człowieka w siebie i w swoje możliwości być może należałoby podziwiać, gdyby nie jej brzemienne skutki. Bo przecież tej wierze człowieka w siebie i w swój rozum zawdzięczamy jego arogancję wobec innych i wobec przyrody, a także wszystkie ideologie, których ofiar i szkodliwych skutków ludzkość nie jest w stanie policzyć. Jeśli coś w historii człowieka naprawdę zdumiewa, to nasza pycha i niezdolność do wyciągania wniosków. Być może jesteśmy pokoleniem, w którym te cechy szczególnie się zaznaczają. Zapewne ten właśnie stan miał na myśli prorok kiedy mówił o „narodzie kroczącym w ciemnościach”. Człowiek musi uwierzyć, że nie on jest zbawicielem. Stwórcą świata jest Bóg i tylko On może być jego Naprawcą i Lekarzem, jak nazywają mającego przyjść Mesjasza prorocy. Przyczyna niedoli jest zawsze ta sama: uśmiercenie w sobie Boga. I lekarstwo jest zawsze takie samo: narodzenia w nas Boga.

Tak właśnie dramat współczesnego świata diagnozują współcześni prorocy, posłani przez Boga. Kardynał Stefan Wyszyński, Prymas Tysiąclecia, w orędzi na Boże Narodzenia 1980 roku przypominał, że największą krzywdą dla ludzi jest świat bez Boga, narody bez Ewangelii, Krzyża i ołtarzy. Papież Benedykt XVI wielokrotnie chorobę współczesnego świata opisywał jako uśmiercenie Boga. Dzisiaj nie uwzględnia się Jego istnienia i działania, kiedy szuka się prawdy, dąży ku dobru, czy określa piękno. A przecież to On jest źródłem tych wartości. Dzisiaj stanowi się prawa i decyduje o losach ludzi nie widząc, że wraz z uśmierceniem Boga uśmiercono też bliźniego. Drugi człowiek stał się klientem, kodem kreskowym, obiektem do wykorzystania. Przestał być bratem, bo nie ma wspólnego Ojca. Papież Franciszek podejmując tę myśl poprzednika mówi o nawrocie herezji pelagianizmu. Ten groźny dla świata neopelagianizm, to wiara współczesnego człowieka w samowystarczalność. Bóg nie jest potrzebny do urządzania tego świata. Jeśli już, to jako subiektywna potrzeba jednostki i to w wymiarze emocjonalno-sentymentalnym. Dlatego nie wypada nawet o Nim mówić, kiedy podejmujemy ważne pytania o człowieka, o świat i jego problemy.

Możemy sobie mnożyć opisy problemów świata w nieskończoność. Ekscytować się ich głębią i trafnością. Nic to nie wniesie poza poczuciem satysfakcji z zaangażowania w słusznej sprawie. Trzeba odpowiedzieć na, być może, najważniejsze dzisiaj pytanie: dlaczego współczesny człowiek nie chce usłyszeć odpowiedzi na te pytania, które z takim zapałem i troską stawia? Dlaczego nie chce przyjąć do wiadomości, że odpowiedź została mu dana? Ta najważniejsza odpowiedź została człowiekowi i światu dana w osobie Jezusa Chrystusa. Tę prawdę wręcz wykrzyczał w swoim mocnym prorockim orędzia św. Jan Paweł II na Placu Zwycięstwa w 1979 roku kiedy wołał, że „człowieka nie można zrozumieć bez Chrystusa”. Wielokrotnie przypominał, że tylko Chrystus jest kluczem do zrozumienia dziejów człowieka i świata. Odrzucenie Chrystusa pozostawi wszystkie pytania otwarte i wszystkie dramaty nierozwiązywalne.

Czy może być zatem radośniejsze przesłanie dla współczesnego świata, – tego świata, który uśmiercił Boga, – jak przesłanie tej nocy, że „Bóg się rodzi”? Czy świat jednak usłyszy to orędzie i zechce/potrafi je przyjąć? Czy nie powtórzy się dramat nocy Narodzenia Pańskiego, który opisuje kolęda: „Nie było miejsca dla Ciebie…, Nie było miejsca, choć zszedłeś jako Zbawiciel na ziemię, by wyrwać z czarta niedoli nieszczęsne Adama plemię. A dzisiaj czemu wśród ludzi tyle łez, jęków, katuszy? Bo nie ma miejsca dla Ciebie w niejednej człowieczej duszy”! Inna kolęda jeszcze bardziej lapidarnie ujmuje tę myśl: „Oddajcie Mu pokłon boski, On osłodzi wasze troski”. Z tęsknotą oczekujemy osłody naszych trosk, a co z boskim pokłonem?

Jakie stąd wypływa zadanie dla nas, uczniów Chrystusa? Winniśmy postawić sobie pytanie: czy my, którzy wierzymy w narodzenie Zbawiciela i wiarą Go przyjmujemy potrafimy dać o tym świadectwo światu tak, aby i świat w Niego uwierzył? To pytanie stawiali sobie pierwsi chrześcijanie stając małą wspólnotą ze swoją wiarą w Chrystusa jako Zbawiciela świata, naprzeciw ogromu świata pogańskiego. I dali skuteczną odpowiedź. Poszli, bowiem, drogą, którą wskazali im ówcześni prorocy, a których oni posłuchali. Wśród nich św. Paweł, który jak kiedyś do nich, tak dzisiaj i do nas mówi: „abyśmy wyrzekłszy się bezbożności i żądz światowych, rozumnie i sprawiedliwie, i pobożnie żyli na tym świecie…” Niech i nas dzisiaj poprowadzi to wskazanie!

Arcybiskup Józef Górzyński
Metropolita Warmiński


Podziel się
  • Podziel się na facebooku
  • Podziel się na twitterze
  • Podziel się na Google+
  • Podziel się na Linkedin
  • Prześlij mailem
  • Print post
http://archwarmia.pl/wp-content/uploads/2017/09/archwarmherb-255x300.png 0 0 Marcin Sawicki http://archwarmia.pl/wp-content/uploads/2017/09/archwarmherb-255x300.png Marcin Sawicki2019-12-25 10:27:172020-03-03 10:29:35Rozważanie na Mszy św. Pasterskiej 2019
  • Diecezja
  • Dokumenty
  • Informacje z Kurii
  • Zapytania ofertowe

Instytucje Diecezjalne

  • Kuria Archidiecezji Warmińskiej
  • Sąd Biskupi
  • Caritas Warmińska
  • Wydział Teologii
  • WSD Hosianum
  • Warmińska Szkoła Biblijna
  • Warmińska Szkoła Duchowości
  • Archidiecezjalna Szkoła Muzyki Kościelnej
  • Archiwum Archidiecezji Warmińskiej
  • Konwikt Kapłanów Warmińskich
  • Centrum Duszpasterskie Archidiecezji Warmińskiej im. ks. inf. Jana Jerzego Górnego
  • Muzeum Pomnika Historii Frombork Zespół Katedralny
  • Muzeum Archidiecezji Warmińskiej im. bpa Jana Obłąka w Olsztynie
  • Ośrodek Wypoczynkowy Caritas w Rybakach
  • Sanktuarium Matki Bożej w Gietrzwałdzie
  • Sanktuarium Matki Bożej w Stoczku Klasztornym
  • Sanktuarium Matki Bożej w Świętej Lipce
  • Sanktuarium Matki Bożej w Krośnie
  • Sanktuarium Męki Pańskiej w Głotowie
  • Dom Rekolekcyjny „Zacheusz”
  • Dom Rekolekcyjny „Źródło Jakuba”
  • Dom Rekolekcyjny w Gietrzwałdzie

Ruchy i Stowarzyszenia

  • Służba Liturgiczna
  • Ruch Światło-Życie
  • Duszpasterstwo Młodzieży
  • Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży
  • Domowy Kościół
  • Spotkania Małżeńskie
  • Wspólnota Świętej Rodziny
  • Odnowa w Duchu Świętym
  • Akcja Katolicka
  • Droga Neokatechumenalna
  • Ruch Rodzin Nazaretańskich
  • Szkoła Nowej Ewangelizacji
  • Wspólnota Benedictus
  • W Połowie Drogi
  • Ochotnicy cierpienia
  • Dzieło Misyjne
  • Civitas Christiana
  • Stowarzyszenie Przyjaciół „Hosianum”

Biskupi i Księża

  • Arcybiskup Metropolita Warmiński
  • Biskupi
  • Duchowieństwo
  • Zakony i zgromadzenia
  • Parafie

Media

  • Gość Niedzielny – Posłaniec Warmiński
  • Radio Plus Olsztyn
  • KAI
  • Radio Watykańskie
  • Stacja7.pl
  • Wiara.pl
  • Studia Warmińskie
  • Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne

Znajdź Mszę Św.

  • Codzienna adoracja w Olsztynie
  • Spowiedź w Olsztynie
  • Biblia

Kontakt

KURIA ARCHIDIECEZJI WARMIŃSKIEJ

ul. Pieniężnego 22,
10-006 Olsztyn
tel. 89 524 71 40
fax 89 524 71 72

Godziny urzędowania:
Poniedziałek-Piątek: 9.00-14.00

Kanclerz Kurii:
[email protected]

Notariusze:
[email protected]
[email protected]

Rzecznik Kurii i administrator strony:
[email protected]

Dojazd

© Copyright - Archidiecezja Warmińska - created by [email protected]
  • Kontakt
Pasterka w olsztyńskiej katedrze Zmarł Ks. inf. Mieczysław Józefczyk – kapłan diecezji elbąskiej
Scroll to top