Na przestrzeni przeszło 750-letnich swoich dziejów Kościół warmiński wielokrotnie odwoływał się do instrumentu prawnego, jakim jest synod diecezjalny. Początkowo czynił to, by stworzyć podstawy prawne funkcjonowania i określić model duszpasterstwa. W XVI wieku skupiono się na przypomnieniu doktryny i obronie przed reformacją, a w XX stuleciu doszły problemy związane z nową sytuacją społeczno-polityczną oraz rodzącym się totalitaryzmem w postaci narodowego socjalizmu.

Synody odprawione w średniowieczu

  1. Pierwszy synod na Warmii zwołał w 1395 r. bp Henryk Sorbom. Poświęcony był przede wszystkim trosce o duchowieństwo i kult liturgiczny.
  2. Drugi synod przeprowadził 12 V 1449 r. bp Franciszek Kuhschmalz. Nawiązał w nim do uchwał swego poprzednika, a w szczególności określał obowiązki duchownych, warunki korzystania z sakramentów świętych (w tym obowiązek przyjmowania ich w macierzystej parafii). Mówił także o potrzebie posługiwania duszpasterskiego w języku pruskim.
  3. Trzeci synod zwołał 20 II 1497 r. bp Łukasz Watzenrode. Poruszono wówczas problem sprawowania Mszy św. i pozostałych sakramentów św., odprawiania pogrzebów, głoszenia kazań, życia i godności kapłańskiej, testamentów duchownych i uposażenia parafii.Synody potrydenckie
  4. Pierwszy synod po Soborze Trydenckim zwołał w dniach 20-21 VIII 1565 r. kard. Stanisław Hozjusz. Uczestniczył w nim także nuncjusz apostolski Jan Franciszek Commendone. Przyjęto wówczas 23 statuty. Część z nich dotyczyła poszczególnych urzędów kościelnych, a pozostałe mówiły o sakramentach św. i innych czynnościach liturgicznych. Myślą przewodnią była troska o obronę wiary przed protestantyzmem. Synod ten ponadto zaaprobował wybór Braniewa na ośrodek jezuicki i szkolny na Warmii.
  5. Kolejne trzy synody zwoływał koadiutor kard. Hozjusza Marcin Kromer. Pierwszy z nich odbył się w dniach 14-16 VI 1575 r. Zredagowano wówczas 51 statutów, dotyczących m.in. obrony wiary, sakramentów św., nauczania wiernych i spraw majątkowych.
  6. Drugi synod przeprowadził Marcin Kromer w dniach 4 VII – 15 VIII 1577 r. Skoncentrowano się wówczas na sprawach dotyczących karności kościelnej (zwłaszcza usunięcia gorszącego trybu życia duchownych – konkubinaty) i życia religijnego.
  7. Ostatni synod bpa Marcina Kromera miał miejsce 28 VI 1582 r. Jego statuty dotyczyły m.in. księży konkubinariuszy, unikania heretyków, sprawowania sakramentów św., obowiązku uczestnictwa we Mszy św., śpiewania pieśni w języku narodowym, wygłaszania katechez i spraw finansowych.
  8. Ósmy synod przeprowadził w dniach 17-19 XI 1610 r. bp Szymon Rudnicki. Całość ustaw ujęto wówczas w 44 konstytucjach i 487 paragrafach, a obejmowały one bloki tematyczne: wiara, sakramenty św., duchowieństwo i kościoły.
  9. Kolejny synod przypisywany jest Janowi Olbrachtowi Wazie, ale miał on wówczas tylko 9 lat, więc faktycznie za jego przygotowanie odpowiadał biskup pomocniczy Michał Działyński. Miejscem spotkania było Dobre Miasto (wszystkie poprzednie odbywały się w Lidzbarku Warmińskim), a termin wyznaczono na 17 V 1623 r. Uchwały obejmują 14 statutów; są one stereotypowe i charakterystyczne dla okresu reformy katolickiej. Novum stanowił statut o urzędzie biskupa pomocniczego.
  10. Okres reformy potrydenckiej kończy synod zwołany na 14 VII 1726 r. przez bpa Krzysztofa Andrzeja Jana Szembeka. Przyjęto wówczas 125 paragrafów, które normowały życie i obowiązki duchownych, przypominały o poprawnym udzielaniu sakramentów św., o obowiązku głoszenia katechezy i kazań, zwalczały błędne nauki i piętnowały nadużycia.Synody XX wieku
  11. Kolejny synod po prawie dwustu latach odprawił w dniach 29-31 VIII 1922 r. bp Augustyn Bludau. Jego celem było podkreślenie jedności Kościoła warmińskiego z Kościołem powszechnym, omówienie spraw pastoralnych i kanonicznych oraz określenie kierunków pracy duszpasterskiej po I wojnie światowej.
  12. W dniach 11-13 X 1932 r. miał miejsce synod bpa Maksymiliana Kallera. Skoncentrowano się wówczas na potrzebie pogłębienia świadomości religijnej wiernych i lepszym przygotowaniu kapłanów do pracy duszpasterskiej. Synod ten wypowiedział się także przeciwko systemowi wartości reprezentowanemu przez narodowy socjalizm. Duży nacisk położył na organizację nauczania kościelnego, rozwój organizacji i stowarzyszeń, zwłaszcza Caritas i Akcji Katolickiej. Bp Kaller planował jeszcze synod diecezjalny w 1942 roku, ale z powodu trwającej wojny i na mocy indultu Kongregacji Soboru z 18 V 1942 r. nie doszło do jego zwołania.
  13. Bezpośrednio po II wojnie światowej nie było realnych możliwości przeprowadzenia kolejnego synodu diecezjalnego, chociaż istniała taka potrzeba. Z inicjatywą wystąpił dopiero bp Józef Glemp w 1980 r. W marcu zainaugurował wstępne prace (dekret powołujący Komisję Przygotowawczą z 19 III 1980 r.), a w liście na Wielkanoc nakreślił główne jego cele: umocnić Kościół domowy, lepiej poznać zadania ludu Bożego na Świętej Warmii, Mazurach i Powiślu oraz ujednolicić “przepisy, według których mogliby sprawniej spełniać swą posługę kapłani i inne grupy osób lub instytucje związane z misją Kościoła Warmińskiego”. 9 czerwca ogłosił regulamin kół synodalnych. W “Warmińskich Wiadomościach Diecezjalnych” informowano o pracach Komisji Przygotowawczej. Zorganizowano też sesje przygotowawcze oraz sympozja dla kapłanów i świeckich na temat istoty synodu diecezjalnego (16-19 VI 1980 r. w Ełku, Olsztynie i Malborku). Parafialne koła synodalne w pierwszym okresie omówiły temat “Wiara”. 26 IX 1980 r. bp Józef Glemp w kolejnym liście poświęconym synodowi zaproponował dalszą problematykę – “Nasz Kościół domowy – rodzina”. Przygotowano także zestaw zagadnień pomocniczych do pracy w parafialnych kołach synodalnych. Obejmowały one tematy: problem wzajemnych relacji Kościoła parafialnego, lokalnego i powszechnego, rola i zadania Kościoła w środowiskach pracy, ochrona środowiska naturalnego, osobiste uświęcenie współczesnego człowieka, kapłaństwo hierarchiczne i powszechne.Po odejściu bpa Józefa Glempa na Stolicę Prymasowską prace nad synodem kontynuowano w kołach synodalnych, sekcjach i komisjach, a oficjalnie o ich kontynuacji (wznowieniu) wypowiedział się nowo mianowany ordynariusz bp Jan Obłąk w swym programowym przemówieniu 30 V 1982 r. podczas ingresu do Bazyliki Katedralnej we Fromborku. Sesję Księży Przewodniczących Sekcji Synodalnych zwołano na 16 XII 1982 r. w budynku Biblioteki WSD “Hosianum”. W przypadku niektórych Komisji przygotowano nawet schematy dekretów synodalnych. Jednak 1 X 1984 r. bp Jan Obłąk podczas Konferencji Księży Dziekanów stwierdził, że “przygotowania synodalne przestarzałe, trzeba rozpocząć na nowo, aby te prace w najbliższym czasie się rozpoczęły i zakończyły”. Głównym motywem takiej decyzji było na pewno ogłoszenie w 1993 r. nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego. 12 XI 1994 r., uwzględniając sugestie ks. prof. Edmunda Przekopa, “w miejsce Komisji Przygotowawczej i jej konsultorów” ustanowił Komisję Główną Synodu Diecezji Warmińskiej. Pierwsze jej posiedzenie odbyło się 6 I 1985 r. w Domu Biskupów Warmińskich we Fromborku i wówczas ks. prof. Przekop (jako zastępca przewodniczącego Komisji Głównej – ordynariusza) przedstawił projekt schematu synodalnego pt. “Struktury pastoralno-administracyjne Kościoła Warmińskiego” (maszynopis w Archiwum).

W liście pasterskim na Wielkanoc 1985 r. bp Jan Obłąk napisał: “Mocą władzy ustawodawczej, spływającej na Kościół od Chrystusa Króla, przeprowadzony zostanie pierwszy powojenny synod Diecezjalny Warmiński, porządkujący diecezjalne prawo kanoniczne”. Niestety, postępująca choroba uniemożliwiła mu realizację tego dzieła. 11 XI 1985 r. nominację na administratora apostolskiego sede plena diecezji warmińskiej otrzymał bp Edmund Piszcz, który opowiedział się za koncepcją przeprowadzenia synodu diecezjalnego dopiero po II Synodzie Plenarnym.

Trudno odnieść się do problemu, czy należy kontynuować synod, rozpoczęty w 1980 r., czy też ogłosić nowy. Osobiście skłaniam się do odpowiedzi drugiej. Po 25 latach szybkich, a przede wszystkim zasadniczych zmian społeczno-politycznych w Polsce zaistniała sytuacja zupełnie nowa, którą należałoby zaznaczyć także w uzasadnieniu przeprowadzenia synodu. Nawet pomijając te kwestie nie ulega wątpliwości, że synod Kościołowi warmińskiemu jest potrzebny. I można przywołać tu przynajmniej kilka uzasadnień historycznych oraz pastoralnych. Przede wszystkim po raz ostatni dokumenty synodu warmińskiego ogłoszono w 1932 r., czyli przeszło 70 lat temu i to w zupełnie innej rzeczywistości geopolitycznej. Diecezja warmińska wchodziła wówczas w skład Kościoła niemieckiego.

Po zmianach spowodowanych II wojną światową i decyzjach politycznych Wielkiej Trójki ziemie diecezji warmińskiej w większości powróciły do Polski. Nastąpiła wymiana ludności; w miejsce ewangelików oraz katolików niemieckich napłynęli katolicy z różnych terenów II Rzeczypospolitej, zwłaszcza z Kresów Wschodnich. Wraz z duszpasterzami przywieźli nowe zwyczaje i tradycje, także religijne. Obecnie na terenie Warmii i Mazur żyje już trzecie powojenne pokolenie, w większości utożsamiające się z tą ziemią i tą diecezją. Poprzez synod diecezjalny można więc z jednej strony dowartościować różnorodność zwyczajów i praktyk religijnych, a z drugiej strony ujednolicić to, co takiemu procesowi winno być poddane. W 1965 r. zakończył się Sobór Watykański II, ale – mimo ciągłych prac nad wdrażaniem jego wskazań – nadal widać potrzebę odwoływania się do wielkiego bogactwa nauczania, zawartego w jego dokumentach. Wprawdzie czyniono to w ramach prac nad II Ogólnopolskim Synodem Plenarnym, ale synod diecezjalny też może stworzyć odpowiednią platformę do dalszych refleksji i próby przeniesienia soborowych wskazań pastoralnych na płaszczyznę diecezjalną.

Od 1983 r. mamy nowe prawo kanoniczne, a stąd wynika potrzeba (a poniekąd i obowiązek) dostosowania prawodawstwa lokalnego do powszechnego. Obecnie jest to tym łatwiejsze, że istnieją liczne publikacje na temat norm i przepisów w nim zawartych, a więc w pełniejszy i dojrzalszy sposób można akomodować zalecenia ogólne do warunków Kościoła lokalnego. Uwzględniając chronologię wydarzeń po II wojnie światowej nie sposób nie wspomnieć o pamiętnym roku 1989. Znamienne jest, że i Jan Paweł II w encyklice Centesimus annus poświęcił mu cały rozdział. Polska po przeszło 40 latach uwolniła się spod panowania ideologii komunistycznej. To postawiło przed Kościołem (także lokalnym) nowe zadania i możliwości duszpasterskie (m.in. katechizacja w szkole, udział w życiu społecznym, działalność charytatywna i oświatowa, dialog ekumeniczny, wkład w dzieło pokojowe itd.).

Przed piętnastoma laty Olsztyn odwiedził papież Jan Paweł II i pozostawił bogate orędzie, wynikające zarówno z kazania na stadionie na temat ósmego przykazania, jak również z przemówienia w konkatedrze św. Jakuba o apostolacie świeckich. Do tych słów i wskazań można odwołać się także w dyskusji (a może i postanowieniach) na temat roli laikatu w Kościele.

W 1992 r. nastąpiła reorganizacja Kościoła w Polsce. Diecezja warmińska została podniesiona do rangi archidiecezji oraz metropolii i określono jej nowe granice. W związku z tym zmieniły się zadania niektórych instytucji kościelnych.

Bardzo ważnym argumentem, przemawiającym za potrzebą przeprowadzenia synodu, jest fakt zakończenia nieodzownej rozbudowy sieci parafialnej i dekanalnej. Pod tym względem sytuacja w diecezji (od 1992 r. archidiecezji) warmińskiej była wyjątkowo niekorzystna. Wskutek zmiany struktury wyznaniowej po II wojnie światowej zapotrzebowanie na świątynie było ogromne, a władze państwowe aż do 1980 r. nie wydały żadnej zgody na budowę nowych kościołów i skutecznie utrudniały przejmowanie budynków sakralnych nieużytkowanych przez ewangelików. Powszechne tworzenie nowych parafii i budowa nowych świątyń nastąpiły dopiero po przemianach politycznych w 1989 r. Dzięki ofiarności wiernych i zaradności duchownych w ciągu niespełna piętnastu lat zaległości zostały nadrobione i obecnie można skupić się już na celach przede wszystkim duszpasterskich – ożywieniu i pogłębieniu religijności.

11 VI 1999 r. Jan Paweł II zamknął II Ogólnopolski Synod Plenarny, dlatego istnieje możliwość uwzględnienia nie tylko przepisów Kościoła powszechnego, ale także wskazań duszpasterskich Kościoła w Polsce. Archidiecezja warmińska poprzez czynne włączenie się w prowadzoną wówczas dyskusję nad tekstami synodalnymi zdobyła też doświadczenie, które można wykorzystać w pracach nad synodem diecezjalnym. Za potrzebą nowego synodu warmińskiego przemawia także fakt, iż przeprowadziły go w ostatnim okresie diecezje sąsiednie m.in.: ełcka (1999), białostocka (2000), gdańska (2001), pelplińska (2001), warszawska (2003) i łomżyńska (2005).


Ks. Andrzej Kopiczko

I Synod Archidiecezji Warmińskiej

zwołany przez

J.E. Ks. Abpa dra Wojciecha Ziembę Metropolitę Warmińskiego
29 VII 2006 roku, w 763. rocznicę utworzenia Diecezji Warmińskiej

pod hasłem:

Przypatrzmy się powołaniu naszemu!
(por. 1 Kor 1, 26)

Sekretariat Synodu:

Sekretarz Generalny:

ks. prał. kan. prof. zw. dr hab. Władysław Nowak

Sekretarze Pomocniczy:

ks. kan. dr Paweł Rabczyński
ks. dr Tomasz Pocałujko
ks. dr Hubert Tryk
ks. mgr Stanisław Szymański

Adres: ul. Hozjusza 15 11-041 Olsztyn
e-mail: sekretariatsynodu@hosianum.edu.pl

Dokumenty

Projekty Statutów I Synodu Archidiecezji Warmińskiej Część 2

Projekty Statutow I Synodu Archidiecezji Warminskiej przedstawione przez Komisję Główną do głosowania

Regulamin Pierwszego Synodu Archidiecezji Warmińskiej

Dekret wzywający

Skład osobowy Komisji ds. Duszpasterstwa Osób Niepełnosprawnych

1. ks. prof. dr hab. Jarosław Michalski – Przewodniczący
2. ks. prał. mgr lic. Andrzej Zieliński
3. ks. mgr Bogdan Czereba MS
4. ks. mgr Maciej Bartnikowski
5. ks. mgr Paweł Zięba
6. ks. prał. mgr Henryk Błaszczyk
7. ks. prał. mgr lic. Roman Lompa
8. ks. Jan Sztygiel
9. prof. dr hab. Marzenna Zaorska
10. prof. dr hab. Amadeusz Krause
11. prof. dr hab. Andrzej Wojciechowski
12.Tomasz Czajczyc
13. Agnieszka Jabłońska
14. Jolanta Ostrowska
15. Marta Grochowska
16. Dorota Stojek
17. Julia Balcerowicz
18. Barbara Matuszewska
19. Tadeusz Milewski
20. Agnieszka Sobieszczuk
21. Piotr Łożyński
22. Urszula Przekwas

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Misji

1.  ks. dr Janusz Ostrowski – Przewodniczący
2. ks. mgr lic. Wiesław Krzyżanowski SVD – Wiceprzewodniczący
3. s. mgr lic. Łucja Jaworska CSC- Sekretarz
4. s. mgr lic. Grażyna Błaszczyk CSSBVMI
5. ks. mgr lic. Jan Bujalski SDB
6. ks. mgr lic. Wiesław Dudar SVD
7. ks. prał. mgr lic. Piotr Ilnicki
8. p. mgr Iwona Kocińska
9. ks. mgr lic. Ireneusz Kuźmicki
10. P. dr Iwona Lipka
11. ks. dr Marian Midura
12. P. Elżbieta Mieczkowska
13. ks. dr Andrzej Miotk SVD

14. ks. mgr Robert Nurczyk
15. ks. Witold Palewski
16. ks. prał. mgr Jan Paszulewicz
17. ks. kan. mgr lic. Stanisław Pietkiewicz
18. ks. mgr lic. Jarosław Prusaczek
19. ks. mgr lic. Janusz Rybczyński
20. Ks. mgr Paweł Zięba

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Kultu Bożego

1. Ks. prał. prof. dr hab. Władysław Nowak – Przewodniczący
2. Ks. prał. dr Rajmund Jodko
3. Ks. dr Mariusz Falk
4. Ks. dr Zenon Ogórek
5. P. dr Anna Kołakowska
6. Ks. mgr Paweł Biadań
7. Ks. mgr lic. Krzysztof Chrostek
8. Ks. mgr Marek Jodkowski
9. Ks. mgr Mariusz Kubicki
10. Ks. mgr lic. Sylwester Nykiel
11. Ks. kan. mgr Andrzej Pluta
12. Ks. prał. mgr lic. Andrzej Zieliński
13. Ks. mgr lic. Janusz Rybczyński
14. Ks. mgr Marcin Sawicki
15. Ks. mgr lic. Antoni Wojtowicz
16. P. mgr lic. Anna Kulczycka
17. S. dr hab. Ambrozja Kalinowska OSB
18. P. Jerzy Paczkowski
19. Ks. mgr Zbigniew Starski
20. Ks. dr hab. Ryszard Hajduk CSRS
21. Ks. mgr Radosław Gołębiewski
Konsultorzy:
Ks. prał mgr lic. Stanisław Zinkiewicz
Ks. kan. mgr lic. Romuald Zapadka
* * *

Skład osobowy Komisji ds. Nauczania i Wychowania

1. Ks. prał. dr Wiesław Więcek – Przewodniczący
2. Ks. mgr Adam Bielinowicz
3. Ks. prał. mgr Jerzy Rożentalski
4. Ks. prał. mgr lic. Józef Midura
5. Ks. mgr lic. Wojsław Czupryński
6. Ks. dr Piotr Duksa
7. Ks. prał. Stanisław Borowiecki
8. S. mgr Anna Kruziewicz
9. Ks. mgr Piotr Jagiełka
10. S. mgr Barbara Mazur
11. P. dr Bożena Szczurek
12. P. dr Anna Leniec
13. P. dr Elżbieta Androsz
14. P. dr Maria Łudczak
15. P. mgr Ewa Piórkowska
16. P. mgr Lech Borucki
17. P. mgr Małgorzata Dudaniec
18. P. mgr Tadeusz Bułak
19. P. mgr Henryka Chudzik
20. P. dr Anna Zelma

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Duszpasterstwa

1. ks. inf. Jan Jerzy Górny – Przewodniczący
2. ks. prał. dr Wiesław Więcek
3. ks. dr Artur Oględzki
4. ks. kan. dr Michał Tunkiewicz
5. ks. ks. prał. dr Rajmund Jodko
6. ks. prał. dr Jacek Wojtkowski
7. ks. mgr lic. Wojsław Czupryński
8. ks. dr Krzysztof Bielawny
9. ks. prał. mgr Roman Wiśniowiecki
10. ks. prał. mgr Andrzej Bawirsz
11. ks. prał. dr Wojciech Kułak
12. ks. prał. mgr Roman Lompa
13. ks. prał. dr Stanisław Kozakiewicz
14. ks. prał. mgr Józef Midura
15. ks. inf. dr Adolf Setlak
16. P. mgr Bożena Ulewicz
17. P. mgr Maria Bukowska
18. P. prof. Włodzimierz Bednarski
19. P. mgr Zenon Złakowski

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Świeckich

1. ks. prał. dr Stanisław Kozakiewicz – Przewodniczący
2. ks. Piotr Dernowski
3. ks. Jan Pietrzyk
4. ks. kan. Stanisław Zinkiewicz
5. s. Damaris Suchenia
6. Włodzimierz Bednarski
7. Roman Czupryński
8. Eugenia Dudzik
9. Maria Grzegorczyk
10. Zbigniew Jarosz
11. Elżbieta Kolender
12. Grażyna Langowska
13. Jerzy Macek
14. Aleksandra Nalewaj
15. Joanna Piotrowska
16. Mirosław Racewicz
17. Andrzej Sarna
18. Mirosław Sochacki
19. Maria Murynowicz
20. Zygfryd Śmieszek
21. Andrzej Taborski
22. Halina Wolska
23. Zenon Złakowski
24. Józef Żołądkowicz
24. Krystyna Żółtowska

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Młodzieży

1. ks. mgr lic. Wojsław Czupryński – Przewodniczący
2. ks. kan. mgr Mirosław Hulecki
3. ks. mgr Maciej Bartnikowski – Sekretarz
4. ks dr Piotr Dernowski
5. ks. mgr lic. Marek Gbiorczyk
6. ks. mgr lic. Piotr Podolak
7. ks. mgr Wojciech Kotowicz
8. ks. mgr Tomasz Łojek
9. ks. mgr Tomasz Łukasiuk
10. ks. mgr Zbigniew Snarski
11. P. mgr Magdalena Masyk
12. P. mgr Joanna Mackiewicz
13. P. mgr Marta Punda
14. P. mgr Beata Puławska
15. P. mgr Szymon Puławski
16. P. Piotr Hensoldt
17. P. mgr Kamila Katarzyna Ancerowicz
18. P. mgr Kamila Matyjasik
19. P. mgr Piotr Sajkowski

* * *

Składu osobowy Komisji ds. Patrimonium Ecclesiae

1. ks. kan. prof. dr hab. Andrzej Kopiczko – Przewodniczący
2. ks. prał. prof. dr hab. Alojzy Szorc
3. ks. dr Zdzisław Żywica
4. ks. mgr lic. Tomasz Garwoliński
5. ks. kan. mgr Stanisław Jasiński
6. ks. kan. mgr lic. Janusz Wieszczyński
7. P. prof. dr hab. Janusz Jasiński
8. P. dr Jan Chłosta
9. P. dr Irena Makarczyk
10. P. dr Sławomir Algusiewicz
11. P. mgr Romuald Odoj
12. S. mgr Joanna Staniszewska

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Ruchów Katolickich i Stowarzyszeń

1. Ks. Lucjan Świto
2. Ks. Piotr Podolak
3. Ks. Tadeusz Marcinkowski
4. Ks. Marek Proszek
5. Ks. Krzysztof Sarzała
6. Ks. Zbigniew Snarski
7. Ks. Andrzej Adamczyk
8. Ks. Jan Gierlak
9. ks. Mariusz Roman
10. Magdalena Sztelman (Sekretarz)
11. Anna Orzechowska
12. Aldona Zakrzewska
13. Grzegorz Wróbel
14. Andrzej Krawczyk
15. Antoni Zioło
16. Tomasz Nakielski
17. Genowefa Teleszewska
18. Janusz Szczerba
19. Barbara Marszałek
20. Piotr Hensoldt

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Ekumenizmu

1. ks. prał. dr Jacek Wojtkowski – Przewodniczący
2. ks. prał. prof. dr hab. Władysław Nowak
3. ks. prał. mgr Wiesław Świdziński
4. ks. kan. mgr lic. Romuald Zapadka
5. ks. Kann. mgr lic. Andrzej Midura
6. ks. mgr Zdzisław Tomprowski
7. ks. mgr lic. Bogumił Wykowski
8. ks. mgr Andrzej Wiśniewski
9. ks. mgr Jan Zalewski
10. P. Irena Gołębiecka
11. P. Zbigniew Połoniewicz
12. P. Krzysztof Romanowski
13. P. Irena Romanowska
14. P. Irena Tyska
15. P. Danuta Zych
16. P. Jolanta Żurakowska
17. S. mgr Anna Rzymska MSF

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Ekonomicznych

1. ks. prał. mgr Ludwik Kaniuga – Przewodniczący
2. ks. inf. dr Jan Górny
3. ks. prał. dr Wiesław Więcek
4. ks. prał. Bronisław Siekierski
5. ks. ks. inf. dr Adolf Setlak
6. ks. kan. mgr lic. Stanisław Zinkiewicz
7. ks. kan. mgr Stanisław Jasiński
8. ks. dr hab. Zdzisław Żywica
9. ks. prał. mgr Andrzej Bawirsz
10. ks. mgr Jerzy Balcer
11. ks. prał. mgr Józef Midura
12. ks. kan. mgr Edward Molitorys
13. ks. prał. mgr Wiesław Badura
14. ks. mgr Remigiusz Klimkowski
15. ks. mgr Mariusz Rybicki
16. ks. mgr Paweł Zięba
17. s. Lucyna Gibowicz
18. s. Arkadia Napiórkowska
19. s. Marta Majerczyk
20. P. Stefan Zieliński
21. P. Adam Nowicki

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Rodziny

1. ks. kan. prof. dr hab. Ryszard Sztychmiler – Przewodniczący
2. ks. kan. dr Michał Tunkiewicz – Zastępca Przewodniczącego
3. ks. inf. dr Julian Żołnierkiewicz
4. ks. prał. mgr lic. Roman Wiśniowiecki
5. P. Jolanta Belska
6. P. Anna Gierejczyk
7. P. prof. Lucjan Jędrychowski
8. P. Elżbieta i Zbigniew Kantyka
9. P. Jagoda i Andrzej Krawczykowie
10. P. Justyna Krzykowska
11. P. Feliksa Łuczak
12. P. Teresa Nowacka
13. P. Edward Ośko
14. P. Wojciech Prokocki
15. P. Aleksandra i Janusz Prucnal
16. s. Bogumiła Ptasińska
17. P. Bożena i Włodzimierz Szczurek
18. P. Teresa Walczak
19. P. Mirosława i Wojciech Wiśniewscy
20. P. Rita Kostka

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Społecznych i Troski o Dzieło Stworzenia

1. ks. kan. dr Zygmunt Klimczuk – Przewodniczący
2. P. mgr Andrzej Taborski – Sekretarz
3. ks. ppłk. inf. dr Adolf Setlak
4. ks. dr Edward Goliński
5. ks. mgr Andrzej Józwik
6. ks. kan. mgr Henryk Kamiński
7. ks. mgr Juliusz Krawiecki
8. ks. mgr Andrzej Preuss
9. ks. mgr Sylwester Progorowicz
10. ks. mgr Tomasz Rosa
11. ks. mgr Piotr Sroga
12. ks. mgr Jerzy Woliński
13. ks. prał. dr Jacek Zieliński
14. ks. kan. dr Kazimierz Żuchowski
15. P. mgr Bożena Ulewicz
16. P. mgr Zenon Złakowski
17. P. mgr Zenobia Alejun
18. P. mgr Jolanta Heidenblut
19. P. Janusz Prucnal

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Migracji i Duszpasterstwa Obcojęzycznego

1. Ks. prał. prof. dr hab. Cyprian Rogowski – Przewodniczący
2. ks. mgr lic. Andre Schmeier – Sekretarz
3. ks. prał. dr Rajmund Jodko
4. ks. mgr lic. Kazimierz Geront SVD
5. ks. dr Andrzej Miotk SVD
6. ks. dr Antoni Jucewicz SVD
7. P. prof. Egon Spiegel
8. P. mgr lic. Danuta Ciecierska
9. P. mgr lic. Beata Śliż

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Charytatywnych

1. ks. prał. mgr lic. Roman Lompa – Przewodniczący
2. ks. prał. Bronisław Siekierski
3. ks. prał. mgr lic. Albin Stankiewicz
4. ks. Jan Sztygiel
5. ks. kan. mgr Adam Turek
6. ks. mgr Leszek Kuriata
7. ks. prał. Kazimierz Sawostianik
8. ks. dr Krzysztof Bielawny
9. ks. mgr Zbigniew Meja
10. S. Wronika Grażyna Mościcka
11. P. Ewa Olszewska – Sekretarz
12. P. Danuta Błoniecka
13. P. Czesława Jankowska
14. P. Jadwiga Kowalewska
15. P. Ewa Mierzejewska
16. P. Anastazja Tyllo
17. P. Jadwiga Urbańska
18. P. Sebastian Polakowski
19. P. Krzysztof Gajewski

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Muzyki Kościelnej

1. Ks. kan. dr Sławomir Ropiak – Przewodniczący
2. ks. mgr lic. Piotr Podolak
3. ks. mgr lic. Grzegorz Mocarski
4. ks. mgr lic. Zbigniew Stępniak
5. ks. mgr Krzysztof Bumbul
6. ks. mgr Janusz Samsel
7. ks. mgr Mariusz Grabas
8. s. Justyna Krajza
9. P. prof. dr hab. Zenona Rondomańska
10. P. mgr Iwona Teodora Malecka
11. P. mgr Andrzej Kuciński
12. P. mgr Bogusław Paliński
13. P. Urszula i Jerzy Cybowscy
14. P. mgr Jacek Okulik
15. P. mgr Jerzy Opaliński
16. P. Barbara i Tomasz Matuszewscy

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Budownictwa i Sztuki Sakralnej

1. ks. kan. mgr Stanisław Majewski – Przewodniczący Komisji
2. ks. prał. Janusz Budyn
3. ks. prał. kan. Tadeusz Graniczka
4. ks. prał. mgr Stanisław Jasiński
5. ks. kan. prof. dr hab. Andrzej Kopiczko
6. ks. prał. mgr Henryk Madej
7. ks. prał. kan. prof. dr hab. Władysław Nowak
8. ks. prał. mgr Jerzy Rożentalski
9. ks. ppłk. inf. dr Adolf Setlak
10. ks. dr Lucjan Świto
11. ks. prał. dr Jacek Wojtkowski
12. ks. prał. mgr Ludwik Kaniuga
13. ks. prał. Bronisław Siekierski
14. ks. prał. mgr Władysław Szmul
15. ks. mgr Sylwester Progorowicz
16. ks. kan. mgr Andrzej Wysocki
17. s. mgr Janina Bosko RM
18. Pan Andrzej Adamski
19. Pan prof. dr hab. Piotr Obarek
20. Pan inż. arch. Zbigniew Pochwala
21. Pan. mgr inż. Józef Zieliński

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Duchowieństwa i Życia Konsekrowanego

1. ks. prał. dr Jan Guzowski – Przewodniczący
2. ks. kan. mgr lic. Kazimierz Dawcewicz
3. ks. mgr Maciej Bartnikowski
4. ks. dr Ireneusz Piskorek SVD
5. ks. dr Szczepan Szpyra SVD
6. ks. prał. mgr Jerzy Rożentalski
7. ks. kan. mgr Tadeusz Alicki
8. ks. kan. mgr Stanisław Pietkiewicz
9. ks. mgr Zdzisław Milewicz
10. ks. kan. mgr lic. Marek Paszkowski
11. ks. mgr lic. Antoni Wojtowicz
12. ks. mgr Leszek Galica
13. mgr Leszek Wojton
14. ks. mgr Artur Miziej
15. o. mgr Zenon Garus OFM Conv.
16. ks. prał. mgr lic. Leszek Niedźwiedź
17. s. mgr lic. Marta Majerczyk SDS
18. s. mgr Marianna Ulmann CSC
19. s. mgr Aleksandra Harmuszkiewicz CST
20. s. mgr lic. Barbara Wójcik RM
21. s. mgr Grażyna Powierża SAC
22. P. dr Anna Mackowicz
23. P. prof. dr hab. Roch Mackowicz
24. P. dr Barbara Rozen

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Środków Społecznego Przekazu

1. ks. kan. Zdzisław Kunicki – Przewodniczący
2. ks. Artur Oględzki
3. ks. prał. Jan Rosłan
4. ks. Piotr Sroga
5. ks. prał. Jacek Zieliński
6. Bogdan Bachmura
7. Magdalena Cichocka
8. Janusz Filipkowski
9. Ewa Konopka
10. Daniela Lewicka
11. Krzysztof Panasik
12. Mirosław Rogalski
13. Krzysztof Szulborski

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Dialogu ze Światem Kultury i Nauki

1. ks. prof. dr hab. Edward Wiszowaty – Przewodniczący
2. ks. inf. dr Julian Żołnierkiewicz
3. ks. prof. dr hab. Marian Machinek
4. ks. prof. dr hab. Jarosław Michalski
5. ks. dr Bolesław Bieniek
6. ks. kan. dr Sławomir Ropiak
7. ks. kan. mgr lic. Janusz Wieszczyński
8. P. prof. dr hab. Gabriel Fordoński
9. P. prof. dr hab. Zbigniew Chojnowski
10. P. prof. dr hab. Krystyna Stasiewicz
11. P. dr Anna Rzymska
12. P. dr Danuta Konieczna
13. P. dr Zbigniew Stala
14. P. Elżbieta Rutkowska
15. P. dr Sebastian Przybyszewski
16. P. mgr Anna Cieślak

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Seminarium Duchownego i Powołań Kapłańskich

ks. dr Paweł Rabczyński – Przewodniczący
ks. prał. prof. dr hab. Władysław Nowak
ks. prał. dr Andrzej Lesiński
ks. kan. mgr lic. Stanisław Zinkiewicz
ks. prał. mgr Ludwik Kaniuga
ks. kan. prof. dr hab. Mariusz Szram
ks. prał. Kazimierz Sawostianik
ks. kan. mgr lic Kazimierz Dawcewicz
ks. dr Piotr Dernowski
ks. dr Cezary Opalach
ks. dr Tadeusz Marcinkowski
ks. mgr Jerzy Balcer
ks. mgr Robert Kaniowski
ks. mgr Krzysztof Brodzik
ks. mgr Andrzej Migrała
ks. dr Krzysztof Salamon
ks. mgr Wojciech Zdanuk
ks. mgr Krzysztof Bucik
P. Jutta Sroga
P. mgr Edmund Karpiej

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Struktur Diecezjalnych

1. ks. dr Jan Cymbała – Przewodniczący
2. ks. prał. dr Edward Michoń
3. ks. kan. lic. Marian Dubicki
4. ks. prał. mgr lic. Wiesław Świdziński
5. ks. prał. mgr lic Andrzej Zieliński
6. ks. prał. mgr Jan Jarosz
7. ks. kan. mgr Roman Chudzik
8. ks. dr Artur Oględzki
9. ks. mgr Jerzy Mazur
10. ks. mgr Zbigniew Czernik
11. ks. mgr Adam Narbut
12. ks. mgr Tomasz Komorski
13. ks. dr Krzysztof Salamon
14. Robert Nikiel OFM
15. s. mgr lic. Barbara Wójcik RM
16. dr Katarzyna Parzych
17. mgr lic. Małgorzata Sutnik

* * *

Skład osobowy Komisji ds. Diakonatu Stałego i Nadzwyczajnych Szafarzy Komunii św.

1. ks. prał. dr Rajmund Jodko – Przewodniczący
2. ks. dr Janusz Ostrowski
3. ks. dr Tadeusz Marcinkowski
4. ks. dr Antoni Jucewicz SVD
5. ks. kan. mgr lic. Janusz Wieszczyński
6. O. mgr Kazimierz Trzciński OFM Conv.
7. O. mgr Jan Bagdziński OFM
8. P. prof. dr hab. Roch Mackowicz
9. P. prof. dr hab. Stefan Tucholski
10. P. mgr inż. Zbigniew Nadrowski
11. P. mgr Karol Fąderski
12. P. mgr Zbigniew Jarosz
13. P. inż. Leonard Ragin
14. P. Jerzy Paczkowski