Archidiecezja Warmińska
  • Archidiecezja
    • O Archidiecezji Warmińskiej
    • Bazyliki i Sanktuaria
    • Kapituły
    • Duchowieństwo
      • Księża wg lat święceń
      • Księża emeryci i rezydenci
      • Księża kapelani
      • Księża pracujący poza diecezją
      • Księża na studiach
      • Zmarli kapłani
    • Zakony i zgromadzenia
      • Męskie
      • Żeńskie
    • Pierwszy Synod Archidiecezji
      • Synody Warmińskie
      • Skład osobowy Komisji Synodalnych
      • Sekretariat Synodu
    • Procesy Beatyfikacyjne
    • Kontakt
  • Biskupi
    • Arcybiskup Metropolita Warmiński Józef Górzyński
    • Biskup Pomocniczy Janusz Ostrowski
    • Arcybiskup Senior Wojciech Ziemba
    • Arcybiskup Senior Edmund Piszcz
    • Biskup Senior Julian Andrzej Wojtkowski
  • Kuria
    • Kancelaria
    • Wikariusze Generalni i Wikariusze Biskupi
    • Rzecznik prasowy/ Diecezjalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
    • Komisje i Rady
    • Referenci i Delegaci
    • Egzorcysta
    • Pomoc ofiarom nadużyć seksualnych
    • Zapytania ofertowe
    • PROJEKTY UNIJNE
    • Kontakt
  • Wydziały
    • Wydział Duszpasterski
    • Wydział Ekonomiczny
    • Wydział Sztuki Kościelnej
    • Wydział Duszpasterstwa Rodzin
    • Wydział Nauki Katolickiej
  • Sąd Biskupi
  • Parafie
    • Lista parafii
    • Mapa Archidiecezji
    • Dokumenty do pobrania
  • Instytucje
    • Wyższe Seminarium Duchowne
    • Wydział Teologii
    • Warmińska Szkoła Biblijna
    • Archidiecezjalna Szkoła Muzyki Kościelnej
    • Media
      • Posłaniec Warmiński – Gość Niedzielny
      • Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne
      • Radio PLUS Olsztyn
    • Caritas
    • Instytut Kultury Chrześcijańskiej
    • Archiwum Archidiecezji Warmińskiej
    • Konwikt Kapłanów Warmińskich
    • Muzeum Archidiecezji Warmińskiej im. bpa Jana Obłąka w Olsztynie
    • Centrum Duszpasterskie Archidiecezji Warmińskiej im. ks. inf. Jana Jerzego Górnego
    • Ośrodek Edukacyjno-Wypoczynkowy Caritas w Rybakach
  • Duszpasterstwo
    • Duszpasterstwa specjalne i specjalistyczne
    • Duszpasterstwo Młodzieży
    • Bierzmowanie dorosłych
  • Menu
Szukaj
  • Wszystkie aktualności
  • Wszystkie wydarzenia
  • Wszystkie multimedia
  • Wszystkie parafie
  • Domy Zakonne
  • Personalia
  • Poczta

ARCHIDIECEZJA WARMIŃSKA

Jesteś tutaj: Archidiecezja Warmińska / Aktualności / Nota Komisji Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski

Nota Komisji Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski

1 kwietnia 2020ArchidiecezjaDiecezja
Nota Komisji Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski w związku z pandemią koronawirusa.

JEZUS ŻYJE I CHCE, ABYŚ ŻYŁ

Nota Komisji Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski

w związku z pandemią koronawirusa

Wyznanie wiary w Boga i Jego Opatrzność nad światem ma wielkie znaczenie dla ludzkiego życia. Przypomina, że dla Boga nie ma nic niemożliwego, że jest On Władcą wszechświata i Panem ludzkiego losu. Bóg nie pozostawia dzieła stworzenia samemu sobie, ale troszczy się o dobro duchowe każdego człowieka. Wiara w Opatrzność Bożą może być jednak wystawiona na próbę w obliczu zła i cierpienia, zwłaszcza o wymiarze tak globalnym, jak pandemia spowodowana przez koronawirusa SARS-CoV-2.

  1. Oblicza lęku

„Na naszych placach, ulicach i miastach zebrały się gęste ciemności – mówił papież Franciszek w swojej przejmującej homilii na pustym Placu Świętego Piotra – ogarnęły nasze życie, wypełniając wszystko ogłuszającą ciszą i posępną pustką, która paraliżuje wszystko na swej drodze. Czuje się je w powietrzu, dostrzega w gestach, mówią o tym spojrzenia. Przestraszyliśmy się i zagubiliśmy” (27.03.2020 r.).

W czasie pandemii ludzie doświadczają lęku, który przybiera różne kształty. Najczęściej jest to lęk przed śmiercią, będący przyczyną wielu innych ludzkich obaw. Z tego podstawowego lęku wyrastają inne: lęk przed zarażeniem, chorobą, odejściem bliskich osób, bezrobociem, bankructwem, blokadą szans rozwoju, długotrwałą izolacją. Nie można też zapomnieć o dotkliwym lęku przed samotnością, utratą sensu życia, przed zwątpieniem w Bożą Opatrzność i związaną z tym wszystkim obawą o przyszłość świata.

Oprócz rozmaitych przejawów strachu, będącego spontaniczną reakcją ludzi na dostrzegane niebezpieczeństwa, pojawia się także negatywne zjawisko sztucznego wywoływania lęku generowane przez współczesnych proroków pesymizmu, apokaliptycznego końca świata i rzekomej „godziny działania karzącego Boga”. Głównym błędem owych samozwańczych proroków jest nieprawomocne i zarazem sugestywne wypowiadanie się w imieniu Boga, promowanie prostych i naiwnych „recept” na zmianę sytuacji, błędne pojmowanie Opatrzności Bożej jako mechanicznej i natychmiastowej interwencji Bożej na zawołanie człowieka. Rodzi się tu niebezpieczeństwo manipulowania Bogiem, wystawiania Go na próbę, a w konsekwencji niedopuszczalnego rozliczania Boga. Człowiek nie może stać się zuchwałym sędzią oskarżającym Boga. Na tej złudnej drodze nigdy nie znajdzie satysfakcjonującej odpowiedzi na pytanie o sens cierpienia.

  1. Kościół jako „sakrament nadziei”

W sytuacji narastającego lęku, którego liczne formy dotyczą realnych i konkretnych zagrożeń, pojawia się również niebezpieczeństwo rozpaczy. Jest ona szczególnie destrukcyjna. Rozpacz – w odróżnieniu od innych form lęku – nie jest spontaniczną reakcją człowieka na jakieś konkretnie rozpoznane zagrożenie, lecz subiektywnym stanem poczucia beznadziejności, całkowicie paraliżującym osobę ludzką. Rozpacz jest wyrazem skrajnego braku wiary w możliwość pokonania niebezpieczeństwa, całkowitego zwątpienia w możliwość pozytywnej zmiany.

W obecnym czasie pandemii, naznaczonym ludzką skłonnością do rozpaczy, Kościół na nowo odkrywa swoją misję, którą jest głoszenie Chrystusa jako źródła nadziei, pociechy i umocnienia. Będąc sakramentem nadziei w świecie dotkniętym cierpieniem i zwątpieniem, Kościół rozpoznaje swoją odpowiedzialność za stan nadziei w ludzkich sercach i za wiarę w przezwyciężenie groźby destrukcyjnej rozpaczy. Wspólnota Kościoła jest wezwana, aby szczególnie w sytuacji zagrożenia okazywać swoje macierzyńskie i miłosierne oblicze, zatroskane o umocnienie nadziei w sercach ludzi zmagających się ze światową pandemią.

Najpełniejszą odpowiedzią na pytanie o sens zła i cierpienia jest Ewangelia, Dobra Nowina o Bogu, który objawił się w Jezusie Chrystusie jako Pan życia i śmierci, Zwycięzca piekła i szatana, Odkupiciel człowieka i wszelkiego stworzenia. On zwyciężył zło i daje nam udział w tym zwycięstwie. „On jest naszą nadzieją, jest najpiękniejszą młodością tego świata. Wszystko, czego dotknie, staje się młode, staje się nowe, napełnia się życiem. […] On żyje i chce, abyś żył” (Franciszek, Christus vivit, nr 1).

Katechizm Kościoła Katolickiego uczy, że dopuszczenie przez dobrego i wszechmocnego Boga zła fizycznego i moralnego jest tajemnicą, na którą światło rzuca Chrystus. Podkreśla też, iż – choć zło nie staje się dobrem – Bóg ze zła może wyprowadzić dobro: „Z największego zła moralnego, jakie kiedykolwiek mogło być popełnione, z odrzucenia i zabicia Syna Bożego, spowodowanego przez grzechy wszystkich ludzi, Bóg, w nadmiarze swej łaski, wyprowadził największe dobro: uwielbienie Chrystusa i nasze Odkupienie” (KKK 312).

  1. Bezdroża pseudoreligijnych propozycji

W obliczu realnego niebezpieczeństwa płynącego z faktu pandemii rodzą się ze strony pseudoreligijnych interpretatorów szkodliwe postulaty. Niezgodne z biblijnym obrazem Boga jest ukazywanie Go jako niemiłosiernego sędziego, bezdusznego kontrolera ludzkich działań, mściwego tyrana lub przeciwnie – obojętnego władcy świata, zdystansowanego obserwatora ludzkiego teatru dziejów. Niebezpieczne jest obsesyjne szukanie kozła ofiarnego jednoznacznie odpowiedzialnego za pandemię, a także praktyka potępiania, stygmatyzowania, obwiniania całych grup ludzkich za zło pandemii.

Szkodliwe jest propagowanie fałszywej historiozofii, powoływanie się na prywatne pseudoobjawienia i sny, nonszalancka, wyrwana z kontekstu egzegeza biblijna, ignorowanie, marginalizowanie lub nawet otwarte kwestionowanie współczesnego nauczania Kościoła. Ze słuszną krytyką spotyka się nierozróżnianie porządku natury i łaski, wymiaru duchowego i materialnego, prowadzące do lekceważenia zasad bezpieczeństwa podczas liturgii.

Niedopuszczalne jest magiczne traktowanie sakramentów i sakramentaliów, promowanie wizji Kościoła jako bezpiecznej arki, przeznaczonej wyłącznie dla świętych i sprawiedliwych. Pojawia się niekiedy ukryta pochwała indywidualizmu i egoizmu, wyrażająca się w poszukiwaniu ratunku wyłącznie dla siebie i swoich bliskich, czy współwyznawców, którzy dzięki realizacji proponowanych akcji zostaną zachowani od nieszczęścia.

Dojrzała religijność wyraża się zarówno w odrzuceniu kwietyzmu, postawy polegającej na braku jakichkolwiek działań w oczekiwaniu na pomoc Bożej łaski, jak i pelagianizmu, polegającego na przekonaniu, że człowiek sam z siebie jest w stanie osiągnąć zbawienie i rozwiązać wszystkie problemy. Należy natomiast dowartościować postawę synergii, czyli współpracy człowieka z Bogiem, połączenia ludzkich działań z otwarciem na dar Bożej łaski, rzetelnej wiedzy z głęboką wiarą, codziennej aktywności z gorącą modlitwą.

  1. Czas próby i wyboru

Odrzucając pesymistyczne i fatalistyczne rozumienie historii, Kościół ukazuje Chrystusa jako sens dziejów świata, a Boga jako naszą absolutną przyszłość. Na początku nowego tysiąclecia św. Jan Paweł II wyraził życzenie, aby Kościół stawał się domem i szkołą komunii. „Duchowość komunii – pisał w Novo millennio ineunte to przede wszystkim spojrzenie utkwione w tajemnicy Trójcy Świętej, która zamieszkuje w nas i której blask należy dostrzegać także w obliczach sióstr i braci żyjących wokół nas. Duchowość komunii to także zdolność odczuwania więzi z bratem w wierze dzięki głębokiej jedności mistycznego Ciała, a zatem postrzegania go jako «kogoś bliskiego», co pozwala dzielić jego radości i cierpienia, odgadywać jego pragnienia i zaspokajać jego potrzeby, ofiarować mu prawdziwą i głęboką przyjaźń” (nr 43).

Pandemia ogarniająca wszystkie kraje świata odsłania naszą kruchość egzystencjalną i złudne poczucie samowystarczalności. Jednocześnie mobilizuje do odkrycia braterstwa i przynależności do jednej rodziny ludzkiej. Możemy ją odczytać jako globalny „znak czasu” będący wezwaniem do jedności, współpracy, solidarności i odpowiedzialności ludzi wierzących i niewierzących, chrześcijan i wyznawców innych religii. Szczególna wdzięczność należy się pracownikom służby zdrowia: lekarzom, pielęgniarkom, diagnostom, wolontariuszom za ich ofiarną, wręcz bohaterską służbę dla ratowania życia i zdrowia ludzkiego.

Konieczne dla walki z epidemią ograniczenia swobody przemieszczania się i gromadzenia są szczególnie bolesne dla wiernych, pozbawionych bezpośredniego dostępu do Eucharystii i sakramentów Kościoła. Możemy jednak łączyć się duchowo z Chrystusem Eucharystycznym za pośrednictwem transmisji telewizyjnych, radiowych oraz internetowych. Możemy ten trudny czas wykorzystać do odnowienia praktyki modlitwy domowej i rodzinnej, do konkretnych uczynków miłosierdzia, zwłaszcza wobec osób starszych i samotnych, szczególnie zagrożonych epidemią. Codzienna modlitwa różańcowa może stać się dla nas szkołą głębokiej wiary połączonej z ofiarną służbą bliźniemu na wzór Maryi, Wspomożycielki Wiernych.

Warto postrzegać okres trwania pandemii jako czas próby i wyboru, zgodnie ze słowami papieża Franciszka: „Nie jest to czas Bożego sądu, ale naszego osądzenia: czas wyboru tego, co się liczy, a co przemija, oddzielenia tego, co konieczne od tego, co nim nie jest. Jest to czas przestawienia kursu życia ku Tobie, Panie, i ku innym” (27.03.2020 r.).

Abp Stanisław Budzik

Metropolita Lubelski

Przewodniczący

Komisji Nauki Wiary KEP

Lublin, 31 marca 2020 r.


Podziel się
  • Podziel się na facebooku
  • Podziel się na twitterze
  • Podziel się na Google+
  • Podziel się na Linkedin
  • Prześlij mailem
  • Print post
https://archwarmia.pl/wp-content/uploads/2020/04/notakep-news.jpg 450 800 Marcin Sawicki http://archwarmia.pl/wp-content/uploads/2017/09/archwarmherb-255x300.png Marcin Sawicki2020-04-01 23:43:152020-04-01 23:44:35Nota Komisji Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski
  • Diecezja
  • Dokumenty
  • Informacje z Kurii
  • Zapytania ofertowe

Instytucje Diecezjalne

  • Kuria Archidiecezji Warmińskiej
  • Sąd Biskupi
  • Caritas Warmińska
  • Wydział Teologii
  • WSD Hosianum
  • Warmińska Szkoła Biblijna
  • Warmińska Szkoła Duchowości
  • Archidiecezjalna Szkoła Muzyki Kościelnej
  • Archiwum Archidiecezji Warmińskiej
  • Konwikt Kapłanów Warmińskich
  • Centrum Duszpasterskie Archidiecezji Warmińskiej im. ks. inf. Jana Jerzego Górnego
  • Muzeum Pomnika Historii Frombork Zespół Katedralny
  • Muzeum Archidiecezji Warmińskiej im. bpa Jana Obłąka w Olsztynie
  • Ośrodek Wypoczynkowy Caritas w Rybakach
  • Sanktuarium Matki Bożej w Gietrzwałdzie
  • Sanktuarium Matki Bożej w Stoczku Klasztornym
  • Sanktuarium Matki Bożej w Świętej Lipce
  • Sanktuarium Matki Bożej w Krośnie
  • Sanktuarium Męki Pańskiej w Głotowie
  • Dom Rekolekcyjny „Zacheusz”
  • Dom Rekolekcyjny „Źródło Jakuba”
  • Dom Rekolekcyjny w Gietrzwałdzie

Ruchy i Stowarzyszenia

  • Służba Liturgiczna
  • Ruch Światło-Życie
  • Duszpasterstwo Młodzieży
  • Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży
  • Domowy Kościół
  • Spotkania Małżeńskie
  • Wspólnota Świętej Rodziny
  • Odnowa w Duchu Świętym
  • Akcja Katolicka
  • Droga Neokatechumenalna
  • Ruch Rodzin Nazaretańskich
  • Szkoła Nowej Ewangelizacji
  • Wspólnota Benedictus
  • W Połowie Drogi
  • Ochotnicy cierpienia
  • Dzieło Misyjne
  • Civitas Christiana
  • Stowarzyszenie Przyjaciół „Hosianum”

Biskupi i Księża

  • Arcybiskup Metropolita Warmiński
  • Biskupi
  • Duchowieństwo
  • Zakony i zgromadzenia
  • Parafie

Media

  • Gość Niedzielny – Posłaniec Warmiński
  • Radio Plus Olsztyn
  • KAI
  • Radio Watykańskie
  • Stacja7.pl
  • Wiara.pl
  • Studia Warmińskie
  • Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne

Znajdź Mszę Św.

  • Codzienna adoracja w Olsztynie
  • Spowiedź w Olsztynie
  • Biblia

Kontakt

KURIA ARCHIDIECEZJI WARMIŃSKIEJ

ul. Pieniężnego 22,
10-006 Olsztyn
tel. 89 524 71 40
fax 89 524 71 72

Godziny urzędowania:
Poniedziałek-Piątek: 9.00-14.00

Kanclerz Kurii:
[email protected]

Notariusze:
[email protected]
[email protected]

Rzecznik Kurii i administrator strony:
[email protected]

Dojazd

© Copyright - Archidiecezja Warmińska - created by [email protected]
  • Kontakt
Zmarł o. Franciszek Kurkowski, jezuita Transmisje Mszy św. i nabożeństw w Archidiecezji Warmińskiej
Scroll to top