Monstrancja i Kielich z Fromborka na Zamku Królewskim w Warszawie
Wystawa, na którą wypożyczono dzieła sztuki, została zatytułowana „Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w dawnej Polsce w XVI i XVII w.” Obiekty jubilerskie z całej Polski będzie można podziwiać od 29 maja do 4 sierpnia 2019 r.
– To pierwsza w historii muzealnictwa wystawa poświęcona klejnotom w dawnej Polsce. To efekt kilkuletnich intensywnych poszukiwań i niełatwych badań zasobów muzeum i świątyń w Polsce i na Litwie. Wśród ponad 400 zabytków wypożyczonych od kilkudziesięciu właścicieli znajdą się takie, które bezwzględnie możemy określić jako polskie. Szczęśliwie przetrwały one historyczne zawieruchy, w tym wojny, zabory i wielokrotne grabieże. Operują rozwiązaniami modnymi wśród europejskich elit. Wystawa na Zamku Królewskim przypomni o wielkich aspiracjach, także artystycznych, naszych utytułowanych przodków – mówi Danuta Szewczyk-Prokurat, kurator wystawy.
Paramenty liturgiczne pochodzą ze Skarbca Katedry we Fromborku. Pierwszym jest złota monstrancja prymasa Michała Radziejowskiego z lat 1688-1689 z kamieniami jubilerskimi oraz perłami.
Drugim kielich fundacji bp. Krzysztofa J. Szembeka, z aplikowanymi elementami XVII-wiecznej biżuterii z ok 1730 r., wykonany ze złota z diamentami. Przekazanie dzieł sztuki odbyło się na plebanii parafii konkatedralnej św. Jakuba. Uczestniczyła w nim m.in. Maria Szczypek, zastępca głównego konserwatora na Zamku Królewskim w Warszawie – Muzeum.
– Wystawa ma szansę być przeglądem biżuterii, która znajduje się w Polsce i powstała w XVI i XVII w. W monstrancji prymasa Radziejowskiego zostały zamieszczone elementy biżuteryjne. Wierni w ramach wotów za wysłuchanie próśb ofiarowywali drogie kamienie. Fundowano więc przedmioty liturgiczne i umieszczano w nich te elementy. Dlatego często elementy biżuterii były wcześniejsze od samych naczyń liturgicznych – mówi Maria Szczypek.
– Obiekty są dowodami wybitnego dzieła polskiego złotnictwa. Pokazują również wspaniałe dzieje naszej diecezji i jej biskupów. Wystawa tych dzieł na Zamku Królewskim w Warszawie jest docenianiem walorów sztuki sakralnej Warmii w skali krajowej – mówi ks. Andrzej Lesiński, prepozyt Warmińskiej Kapituły Katedralnej.
gn